RetroRace gebruikt geen  tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



ILMC 1000Km race Spa-Francorchamps 2011

(english text below)

[NL] De Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) 1000km race van Spa-Francorchamps, gehouden op 7 mei 2011, was (zoals vrijwel ieder jaar het geval is) de generale repetitie voor de 24 uren van Le Mans (voor niet ingewijden: de Intercontinental Le Mans Cup heeft één jaar bestaan en was een opstap naar het huidige World Endurance Championship).
De verwachtingen voor de 1000km van Spa-Francorchamps waren met name in de LMP1 klasse hoog gespannen, want zowel Peugeot als Audi zouden voor het eerst hun nieuwe 2011 spec prototypen aan de start brengen (Peugeot met een aangepaste 908 HDi FAP en Audi met de geheel nieuwe R18). Opvallende afwezige was Aston Martin Racing, die de motorproblemen van hun nieuwe prototype AMR-One maar niet onder de knie konden krijgen. Gelukkig reden er in de GT klassen nog enkele privé ingeschreven Aston Martin V8 Vantages mee.

In de belangrijkste GT klasse, GTE-Pro, gaven maar liefst drie teams (AF Corse, JMW Motorsport en Luxury Racing) met de nieuwe Ferrari 458 Italia GT2 acte de presence, terwijl het Oostenrijkse Jetalliance Racing team twee exemplaren van de nieuwe Lotus Evora GT2 aan de start bracht.
De tactiek van Peugeot om de qualificatie training pas laat te beginnen pakte desastreus uit toen een Oak-Racing Pescarolo LMP2 prototype van de baan raakte. Hierbij raakten zowel de auto als de vangrail zwaar beschadigd (gelukkig was de rijder niet ernstig gewond). Vanwege opruimwerkzaamheden en reparaties moest de rest van de training worden afgeblazen. Zo kon het gebeuren dat de drie ingeschreven Audi's vooraan op de startgrid stonden, terwijl de eerste fabrieks Peugeot pas op de 13e plaats te vinden was. In de LMP2 klasse voerde Strakka Racing HPD (Honda) ARX 01D het veld aan, terwijl de GTE-Pro en GTE-Am klassen respectievelijk werden aangevoerd door de AF Corse Ferrari 458 no. 51 en de IMSA Matmut Porsche 911 RSR.

In de wedstrijd werd de pech van Peugeot rechtgezet. Nadat McNish met zijn Audi op het Kemmel baangedeelte gespind was, moest hij net als de Peugeots door het volle veld naar voren rijden, wat uiteraard een hoop tijd kostte. Uiteindelijk bleken het de Peugeots te zijn die een 1-2 overwinning op hun naam konden schrijven. Deze was vooral te danken aan de door hun aan de dag gelegde snelheid, maar ook aan het feit dat de Audi's geplaagd werden door allerlei 'issues' en schades.

In de LMP2 klasse zegevierde het TDS Racing team met hun Oreca-Nissan prototype, terwijl in de GTE-Pro klasse de Ferrari 458 van het AF Corse team als eerste over de meet kwam.
Dankzij het exellente weer was het een fantastisch race-weekend. Mede vanwege het interessante voorprogramma, waarin een wedstrijd van de Speed Euro Series werd verreden, kwamen de toeschouwers volledig aan hun trekken (klik hier voor info over de Speed Euro Series).
U kunt de race sfeer proeven door onderstaande foto's aan te klikken, of versteld staan van de snelheid waarmee de auto's door de beroemde Eau Rouge bochtencombinatie razen, door het onderstaande videofragment te starten (klik op het driehoekje linksonder).







Racen door Eau Rouge / Racing through Eau Rouge


[EN] The Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) 1000km race at Spa-Francorchamps, held on May 7, 2011, was (like almost every year) the dress rehearsal for the 24 Hours race at Le Mans (for the uninitiated: the Intercontinental Le Mans Cup existed only one year and was a stepping stone to the current World Endurance Championship).
The expectations for the 1000km of Spa-Francorchamps were particularly high in the LMP1 class, as both Peugeot and Audi would bring their new 2011 spec prototypes on the starting grid (Peugeot with an adapted 908 HDi FAP and Audi with the all new R18). Notable absentee was Aston Martin Racing, who did not manage to cure the severe engine problems of their new AMR-One prototype. Fortunately in the GT classes some privately entered Aston Martin V8 Vantages could defend the honor.
In the main GT class, GTE-Pro, three teams (AF Corse, JMW Motorsport and Luxury Racing) were present with the new Ferrari 458 GT2 Italia, while the Austrian Jetalliance Racing team entered two of the all new Lotus Evora GT2.

Peugeot's tactic to take off as late as possible for the qualification training proved to come out disastrous when an Oak-Racing Pescarolo LMP2 prototype came off the track. Both the car and the guardrail became heavily damaged (fortunately the driver was not seriously injured). The cleanup and repair work caused the rest of the practise session to be canceled. Thus it happened that the three Audis were in front on the grid, while the first factory entered Peugeot would start only in 13th place. In the LMP2 class Strakka Racing conducted the field with their HPD (Honda) ARX 01D, while pole positions in the GTE and GTE Pro and Am classes respectively were claimed by the AF Corse Ferrari 458 and the IMSA Matmut Porsche 911 RSR.

During the race Peugeot's misfortune was put right. After McNish spun his Audi on the Kemmel straight, he was forced (like the Peugeots) to drive forward through the crowded field, which obviously took a lot of time. Ultimately it proved to be the Peugeots which took a 1-2 victory. This was mainly due to their excellent speed, but also to the fact that Audi's were plagued by all sorts of 'issues' and damages. In the LMP2 class the victory was celebrated by the TDS Racing team with their Oreca-Nissan prototype, while in the GTE-Pro class the AF Corse Ferrari 458 #51 was the first to cross the line.

Thanks to the excellent weather it was a fantastic race weekend. Along with the interesting pre-program for which a race of the Speed Euro Series was included, the spectators got great value for their money (click here for info on the Speed Euro Series).
You can sense the race atmosphere by clicking on the pictures above this article, or be amazed by the speed of the cars racing through the famous Eau Rouge bend combination, by starting the video (click the bottom-left triangle).