RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Le Mans 24 hours race 2010


lmticket2010

(english text below)

[NL] Het entreebewijs bovenaan deze pagina kostte 65 euro p.p., voorwaar een koopje voor zoveel entertainment:

  • vrije training op woensdag

  • pole position training op donderdag

  • de pitwalk op vrijdag

  • toegang tot het circuit op de wedstrijddagen (zaterdag en zondag)

  • concert van de bekende band UB40 in de open lucht op zaterdagavond

Helaas werd de wedstrijd voor de Fransen een bittere pil:  'Audi heeft de Leeuw opgegeten' kopte het toonaangevende Franse autosport tijdschrift 'Auto Hebdo' na de race op de omslag. Met 'de Leeuw' werd natuurlijk 'Peugeot' bedoeld, want zij waren degenen die tandenknarsend moesten toezien dat er van de vier ingeschreven Peugeot 908 HDi FAP's geen enkele de finish bereikte. Later werd bekend dat met uitzondering van 1 exemplaar (uitgevallen met wielophanging schade) bij alle Peugeots de motor tamelijk laat in de wedstrijd kapot ging door drijfstangschade.
Hiermee werd eens te meer bewezen dat de 24 uursrace van Le Mans de ultieme test is voor rijders en materiaal, en dat zij meedogenloos onvolkomenheden aan het licht brengt die door de fabriek zelfs na uitputtende beproevingen niet worden opgemerkt. De wedstrijd werd vervolgens gemakkelijk gewonnen door het Audi team, dat aan de finish de eerste drie plaatsen bezette. Klik hier voor de volledige uitslag.

De 78e editie van de 24 uren was de laatste waarbij in de prototype klasse nog 12-cylinder motoren mochten worden ingezet. Net als bij de Formule 1 moeten we in het vervolg het typische multicylinder geluid helaas missen. Interessant was de deelname van een drietal ex-Formule 1 coureurs. Vroeger was de deelname van Formule 1 coureurs aan andere dan éénzitter wedstrijden een normale zaak. De F1 wereldkampioen van 1962 en 1968 - Graham Hill - bijvoorbeeld, won naast de 24 uren van Le Mans (1972) en de F1 GP van Monaco (4x) ook nog de 500 mijls race van Indianapolis (1966). Tot nu toe is hij de enige coureur die dit trio van meest vooraanstaande autosportevenementen wist te winnen (echter niet binnen één jaar, hetgeen werkelijk bovenmenselijk zou zijn geweest).

De eerder genoemde coureurs waren: Nigel Mansell, die samen met zijn zonen Leo en Greg deelnam in de LMP1 klasse (met een Ginetta-Zytec 09S van het Beechdean-Mansell team). Verder namen Giancarlo Fisichella en Jean Alesi samen met de Fin Toni Vilander deel in de GT2-klasse met een door het Italiaanse AF Corse team ingeschreven Ferrari 430 GTC.Helaas moest het Beechdean-Mansell team al vroeg in de wedstrijd uitvallen vanwege het van de baan raken van Nigel (als gevolg van een lekke band, die weer het gevolg was van ophangingsschade). Fisichella en Alesi kwamen wel aan de meet (16e plaats overall, 4e in klasse) al ging dat niet zonder problemen.

De Nederlander Christiaan Albers (ook ex-F1 coureur) moest helaas met zijn door het Duitse team Kolles ingeschreven Audi R10 TDI (LMP1) op de 7e plaats liggend opgeven wegens een defecte versnellingsbak. Ook de Nederlander Xavier Maassen, die met een GT1 Chevrolet Corvette C6R van het Luc Alphand team onderweg was onderging dit lot, terwijl de auto op de 24e plaats lag. De ervaren Nederlander Peter Kox, die samen met de Deen Christoffer Nygaard en de Tjech Thomas Enge een GT1 Aston Martin DBR9 reed, kende ook veel problemen, maar wist uiteindelijk nog de 22e plaats te bereiken (3e in de klasse).

De in de GT2 klasse deelnemende Nederlands/Belgische teams haalden alle de finish: Paul van Splunteren, die samen met Niek Hommerson en Louis Machiels (B) een Porsche 997 GT3 RSR van het Belgische team Prospeed Competition bestuurde, eindigde op de 21e plaats (7e in de klasse), terwijl de enig ingeschreven Spyker C8 Laviolette (die voor het laatst op Le Mans te zien was) de 27e plaats bezette (9e in de klasse). De Spyker werd gereden door Tom Coronel, Peter Dumbreck en Jeroen Bleekemolen.
Een aantal van de genoemde rijders is te zien op de onderstaande foto's, waarvan de meeste zijn genomen in de pitstraat tijdens de vrije training op woensdag 9 juni en tijdens de pitwalk op vrijdag 11 juni (Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten)



[NL] Onderstaande video geeft een korte impressie van de wedstrijd en de voorafgaande festiviteiten (klik op de driehoek linksonder).

[EN] Below video provides a short impression of the race and the preceding festivities (click the triangle bottom-left).


Le Mans 24 hours race 2010 report

The admittance ticket shown on top of this page did cost 65 euro's p.p., this was excellent value for money regarding what one did receive:

  • free training on wednesday

  • pole position training on thursday

  • the pitwalk on friday

  • admittance to the circuit on both racedays (saturday and sunday)

  • open air concert featuring the wellknown band UB40 on saturdaynight

Alas the race turned into a disaster for the French:  'Audi has eaten the Lion' were the headlines on the cover of the leading French motorsport magazine 'Auto Hebdo' after the race. The phrase 'the Lion' indicating 'Peugeot' of course, because they were the ones who, while gnashing their teeth, had to watch that neither of their four entered Peugeot 908 HDi FAP's would reach the finish. Afterwards it was pointed out that apart from 1 entry (which dropped out because of suspension failure), all Peugeots suffered from connectingrod damage (fairly late in the race), which caused the engines to seize. Once more was proven that the 24 hour race stands for the ultimate test for both drivers and cars, while it ruthlessly does uncover imperfections not noticed by the factory, even after thoroughly testing.
Thus the race was easily
won by the Audi team, occupying first three places when the chequered flag fell. Click here for full results.

The 78th edition of the 24 hour race allowed 12-cylinder engines in prototype cars for the last time. Just like in Formula 1, we nowadays will have to do without that typical multicylinder sound. Particulary interesting among the entrants was the presence of three former Formula 1 pilots. In the old days it was quite common that F1 pilots took part in other than single seater events. Former F1 1962 and 1968 British worldchampion Graham Hill for instance, did win the Le Mans 24h race (1972) and also the Monaco F1 GP (4 times) and the Indianapolis 500 miles race (1966). Until now he has been the only driver who has won this trio of most prominent motorsport events (although, not within one year, which would have been almost supernatural).

The drivers mentioned earlier were: Nigel Mansell, who together with his sons Leo and Greg competed in the LMP1 class (driving a Ginetta-Zytec 09S, entered by the Beechdean-Mansell team). Furthermore, Giancarlo Fisichella and Jean Alesi teamed up with Finnish driver Tony Vilander in the GT2 class, driving a Ferrari 430 GTC entered by team AF Corse.
It was a pity that the Beechdean-Mansell team had to retire early in the race following a crash which was due to a deflating tyre, which in turn resulted from a suspension failure. Fisichella and Alesi did finish 16th overall (4th in class), but they too weren't free from trouble.
Dutchman Christiaan Albers (also ex-F1), driving an Audi R10 TDI (LMP1) for German team Kolles, had to retire with gearbox trouble, while in 7th place overall. Dutch driver Xavier Maassen, who drove a GT1 Chevrolet Corvette C6R for the Luc Alphand team, also met this fate while the car was in 24th position. Experienced Dutchman Peter Kox, who drove a GT1 Aston Martin DBR9 together with Christoffer Nygaard (DAN) and Thomas Enge (CHECH), met several problems, but eventually managed to reach 27th place (3rd in class).

The Dutch/Belgian teams that competed in the GT2 class did finish altogether: Paul van Splunteren who drove together with Niek Hommerson and Louis Machiels (B) a Porsche 997 GT3 RSR for the Belgische team Prospeed Competition, finished 21th (7th in class), while the solely entered Spyker C8 Laviolette (which competed for the last time at Le Mans) took hold of the 27th place (9th in class). The Spyker was driven by Tom Coronel, Peter Dumbreck and Jeroen Bleekemolen.
Some of the mentioned drivers can be seen on some of the above photograps, which were mostly taken in the pitroad during the free training on wednesday june 9 and the pitwalk on friday june 11 (just click the pictures to enlarge them).


Volgende / Next - ILMC 1000km Spa-Francorchamps 2011

Terug naar Sportscars Menu / Back to Sportscars Menu