RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Le Mans 24 hours race 2006


(english text below)

[NL] De 24 uurs race van 2006 stond in het teken van de deelname van het Duitse merk Audi met door een dieselmotor aangedreven prototype sportscar, de Audi R10 TDI.
Hoewel er al eerder (in 1949, 1950 en 2004) diesel aangedreven sportscars hadden meegedaan in Le Mans, had de deelname van 2 Audi R10's serieus tot doel de wedstrijd te winnen. Dit gebeurde dan ook: de Audi R10 no. 8 gereden door Frank Biela, Emanuele Pirro en Marco Werner finishten na 380 ronden op het 13,65 Km lange circuit te hebben afgelegd als eerste, onderwijl geschiedenis schrijvend als eerste overwinnaar met een door een dieselmotor aangedreven auto.
Eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat de turbo diesel aangedreven Audi's in het voordeel waren (met name vanwege het hoge koppel) ten opzichte van de deelnemers met de door benzine motoren aangedreven auto's. In latere edities van de 24 uurs race werd het reglement aangepast ten gunste van de benzinemotoren.

De 24 uurs race van 2006 pakte helaas niet goed uit voor de Nederlandse deelnemers: het Racing for Holland team had een Dome S101 LMP1 prototype ingeschreven, bestuurd door teambaas Jan Lammers, de Zweed Stefan Johansson en de Maleisische ex-F1 coureur Alex Yoong. Het was een van de snelste auto's in het veld (hoogst gemeten snelheid 331 Km/u tijdens de warm-up) .Al in de training maakte Yoong bij het opkomen van het rechte stuk bij start/finish een fout, waardoor hij van de baan ging, gelukkig zonder de auto te beschadigen. In de race zorgde Yoong er zondagochtend 6:00 u voor dat de Dome wederom van de baan raakte. Deze keer was de auto zodanig beschadigd dat van verder rijden geen sprake meer kon zijn. Op twee van de foto's die u hieronder kunt aanklikken is het trainings-uitstapje van Yoong te zien (let op het witte Dome prototype met de voetballen erop).

Vermeldenswaardig is verder nog dat de andere Nederlandse deelnemers veel pech kenden: de beide Spykers C8 (GT2-klasse) vielen uit, terwijl Peter Kox die in het Convers MenX Team met een Ferrari 550 Maranello GT1 reed, er na 15 uur mee moest ophouden. De enige Nederlander die wel aan de meet kwam was Michael Vergers; hij bestuurde een Courage C65 als een van de rijders in het Franse Barazi-Epsilon LMP2 team. Zij bezetten de 21e plaats.

(klik op de afbeeldingen om deze te vergroten / click the pictures to enlarge them)



Tertre Rouge
Eén van de spectaculairste plekken op het circuit van Le mans is de 'Tertre Rouge' bocht. Na deze bocht rijden de coureurs het lange rechte stuk 'les Hunaudieres' op, slechts onderbroken door twee chicanes. De veiligheidshekken zijn ter plaatse erg hoog, maar helaas noodzakelijk. Toch geeft de onderstaande video (klik op het driehoekje) een goede impressie van de snelheid waarmee diverse deelnemers deze bocht nemen. Let vooral op het fantastische geluid van de door Japanners ingeschreven JLOC Lamborghini Murcielago. Jammer dat hij twee uur voor het einde van de wedstrijd uitviel.


Tertre Rouge bocht / curve

[EN] The 24 hour race of 2006 was characterized by the presence of the German diesel driven Audi prototype sportscar, known as Audi R10 TDI. Although there had been earlier entries of diesel powered sportscars at Le Mans (1949, 1950 and 2004), the 2 Audi's R10 seriously aimed for a win. This indeed happened: the Audi R10 no. 8 driven by Frank Biela, Emanuele Pirro en Marco Werner did cross the finishline in first place after 380 laps on the 13,65 Km long Sarthe track, while writing history being the first diesel engine driven Le Mans winner.
It has to be considered however that the turbo diesel driven Audi's had an advantage over competitors using petrolbased engines (mainly due to the diesel's enormous torque). Later editions of the 24 hours race saw adjusted regulations which were more in favor of the petrol driven cars.

Alas it turned out that the 2006 24h race was not in favor of the Dutch competitors: the Racing for Holland team had fielded a Dome S101 LMP1 prototype, driven by team principal Jan Lammers, Swede Stefan Johansson and Malaysian ex-F1 driver Alex Yoong. It was one of the fastest cars of the pack (highest trap speed 331 Km/h during warm-up). Already in practise Yoong had made a mistake rounding the bend at the beginning of the start/finish stretch, leaving the road and nearly missing the banking. Luckily the car was undamaged. In the race at 6:00 o'clock sunday morning Yoong left the track again, this time damaging the Dome beyond repair. Two of the pictures above (you can click on them to enlarge) show Yoong's excursion in practise (watch the white Dome prototype with the soccer balls on it).

Worth mentioning is the fact that the remaining Dutch competitors met a lot of trouble: both Spykers C8 (GT2-class) had to retire, while Peter Kox, driving a Ferrari 550 Maranello GT1 in the Convers MenX Team, had come to a halt after 15 hours. Only Dutchman meeting the finish was Michael Vergers. He was one of the drivers in the French Barazi-Epsilon LMP2 team, campaigning a Courage C65. They finished in 21nd place.

Tertre Rouge
One of the most spectacular places at the Le Mans circuit is the 'Tertre Rouge' curve. Leaving this bend the drivers enter the long 'les Hunaudieres' straight, which is interrupted by two chicanes. Safety fences are very high at this spot, but they are a neccessity eventually. By clicking the picture (showing fence) above you will get a nice impression of the speed with which various competitors are negotiating the bend. Also experience the fantastic sound of the Japanese entered JLOC Lamborghini Murcielago. It's a shame they had to abandon only two hours before the race ended.


Volgende / Next - LMS 1000Km Nürburgring 2007

Terug naar Sportscars Menu / Back to Sportscars Menu