RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Le Mans 24 hours race 1974

Pitstop Gijs van Lennep/Herbert Müller - Porsche 911 Carrera RSR

(english text below)

[NL] Nadat Porsche in 1970 met het beroemde model 917 na 20 jaar vruchteloos proberen eindelijk de 24 uurs race van Le Mans had gewonnen en dat in 1971 nog eens herhaalde met de overwinning van Helmut Marko en Gijs van Lennep, vonden de organisatoren (mede vanwege de behaalde topsnelheden van meer dan 384 km/h) het tijd worden om de reglementen van het wereldkampioenschap sportscars aan te passen: de motorinhoud werd teruggebracht van 5 naar 3 liter. Dit betekende dat de zo succesvolle 917 naar het museum kon en Porsche in 1972 plotseling zonder een geschikt wapen in het WK sportscars zat.

Porsche kon in 1972 alleen privé teams in de GT-klasse ondersteunen. Intussen concentreerde men zich op een opvolger voor de 917. Omdat Porsche de middelen niet had om meteen weer een top-racer te produceren, besloot men om eerst in de GT-klasse mee te doen. Het regelement schreef voor dat een deelnemende fabriek eerst 500 'straat auto's' moest hebben geproduceerd. Gelukkig had Porsche die al op de plank liggen in de vorm van de Carrera 911. Men besloot deze auto verder te ontwikkelen. Om te beginnen werd de 6 cylinder boxermotor opgeboord van 2.7 naar 2.8 liter en in 1973 naar een inhoud van 3.0 liter. De Carrera RS (Rennsport) was in 1973 succesvol in de Targa Florio, de 24 uren van Daytona en het Europese GT kampioenschap. In Le Mans was hij echter niet opgewassen tegen de Matra-Simca en de Ferrari 312 PB (dit waren echter wel prototypes).

Het veranderde in 1974, toen de ingenieurs bij Porsche een nieuwe weg insloegen met het toepassen van een KKK uitlaatgas-turbo op een 2.2 liter 6 cylinder boxer motor in de 911. Nu was ineens 500 pk beschikbaar en werd 1974 afgesloten met een tweede plaats in Le Mans (van Lennep/Müller) en een derde plaats in het FIA World GT Championship. Technisch geïnteresseerden kunnen hier (popup venster) een videofragment van de zes cylinder turbo boxermotor bekijken.
Zo bleek de uitsluiting van het model 917 aan de wieg te staan van de turbo-techniek waarmee Porsche vanaf 1976 tot 1999 de concurrentie in het wereldkampioenschap sportscars op enkele uitzonderingen na verpulverde.

Door op driehoek in de afbeelding hieronder te klikken kunt u een video bekijken van een rijderswissel tussen de Zwitserse coureur Herbert Müller en de Nederlandse teamgenoot Gijs van Lennep tijdens de 24 uurs race van Le Mans in 1974. Zij bezetten uiteindelijk de tweede plaats achter Henri Pescarolo en Gerard Larousse in een Matra-Simca MS670C.


Pitstop van Lennep/Müller

[EN] When Porsche after 20 years of struggling finally won the Le Mans 24 hours race with their famous 917 model, repeating it in 1971 with the victory of Helmut Marko and Gijs van Lennep. The organisers (because of the exessive straight line topspeeds of over 240 mph) thought it neccessary to adjust the regulations: engine capacity was reduced from 5 down to 3 litres. Consequence was that the so successful 917 had to be parked in the museum, leaving Porsche without a suitable weapon in the Sportscars World Championship.

The only thing Porsche in 1972 could do was supporting private teams in the GT class. Because Porsche was temporarily short of means to build a top-racer again, Porsche decided to concentrate on participating in the GT-class. Regulations prescribed 500 streetcars had to be produced before allowing a factory to join the championship. Luckily Porsche had enough stock of these in the shape of the Carrera 911. Decision was made to develop this car for racing. The flat six engine was bored out from 2.7 to 2.8 litres, and in 1973 to 3.0 litres capacity. The Carrera RS (Rennsport) proved to be successful in the Targa Florio, the Daytona 24h and the European GT championship. At Le mans however it was no match for the Matra-Simca and the Ferrari 312 PB (which in fact were prototypes).

All this changed in 1974, when the engineers at Porsche set foot on a new road, fitting a KKK exhaust turbo to a 2.2 litre flat six engine in the 911. Suddenly 500 hp was available, allowing for second place at Le Mans (van Lennep/Müller) and third place in the FIA Wold GT Championship. Technically inclined readers can view a short video of the turbo flat six engine here (popup window).

Seen in retrospect it was the decline of the 917 model that propagated the turbo technique, allowing Porsche to crunch the opposition in the Sportscar World Championship from 1976 until 1999, with few interruptions.

By clicking the triangle in the picture above you can watch a videoclip showing a driverchange between Swiss driver Herbert Müller and Dutchman Gijs van Lennep during the 1974 Le Mans 24h race. Ultimately they became second after Henri Pescarolo and Gerard Larousse driving a Matra-Simca MS670C.


Volgende / Next - Le Mans 24 hours race 2006

Terug naar Sportscars Menu / Back to Sportscars Menu