RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Grand Prix F1 Nederland 1981


circuit: Zandvoort, datum: 29 juli

track: Zandvoort, date: july29

(english text below)

[NL] Noot: het was een schok om te ontdekken dat de negatieven van deze race (na jaren in een professioneel album te zijn bewaard) waren aangetast. Desondanks is besloten om de foto's (zoveel mogelijk gerestaureerd) online te zetten, want het betreft immers unieke opnamen.

In 1981 was de Renault V6T met turbo motor een factor om rekening mee te houden. De Fransen hadden na jaren van tegenslagen de turbo techniek redelijk onder de knie gekregen. De motor was een van de krachtigste in de Formule 1, maar de betrouwbaarheid was nog niet op het niveau van de conventionele Ford Cosworth DFV motor, die de meeste andere teams gebruikten.

De eerste van de onderstaande foto's toont Didier Pironi in zijn Ferrari. Bij Ferrari was men eind 1980 tot het inzicht gekomen dat er zonder turbomotoren geen toekomst in de Formule 1 zou zijn. Bovendien was er door de platte 12 cylinder motor niet genoeg ruimte om de onderzijde van de wagen te vormen naar de eisen van een 'wing-car'. Men koos daarom voor een radicaal nieuw ontwerp: de Ferrari 126 CK. Deze wagen was voorzien van een 6 cylinder turbomotor en de onderzijde van de wagen was gevormd als een omgekeerde vliegtuigvleugel omr het gewenste 'ground-effect' te genereren. Helaas was de 126 CK in 1981 nog niet voldoende geëvolueerd om een rol van betekenis te spelen. Tot overmaat van ramp waren tijdens de GP van Nederland de beide Ferrari rijders (Didier Pironi en Gilles Villeneuve) betrokken bij aanrijdingen en moesten als gevolg daarvan de strijd staken.

De volgende drie foto's laten Elio de Angelis in zijn zwarte JPS Lotus 87 zien. Elio zou uiteindelijk als vijfde de finish passeren. De volgende foto toont de kop van het startveld in de eerste ronde; Alan Jones bedreigt Alain Prost binnendoor.
Op de foto rechts is Mario Andretti te zien. Hij reed in 1981 voor Alfa Romeo. Al vroeg in de wedstrijd beschadigde hij zijn voorvleugel (zie foto). Toen de beschadigde vleugel vervangen was, was hij al te ver achterop geraakt om nog een rol van betekenis te spelen. Tot overmaat van ramp was hij in de 62e ronde ook nog betrokken bij een aanrijding, waardoor hij moest uitvallen.

De volgende twee foto's tonen Nelson Piquet in zijn door Parmalat gesponsorde Brabham BT49C. Nadat Alan Jones verscheidene keren geprobeerd had om Alain Prost van de eerste plaats te verdringen (op volgende foto is hij vlak achter hem te zien), kreeg hij last van overmatige bandenslijtage; zozeer zelfs dat hij de tweede plaats aan Nelson Piquet moest laten.

Op de laatste foto is de gele ATS HGS1 van Slim Borgudd te zien. Deze Zweed was een muzikant met race-aspiraties. Hij drumde op een aantal nummers van de toen zeer populaire Zweedse popgroep ABBA. Zij sponsorden hem gedurende het seizoen 1981. ATS was het Formule 1 team van Günter Schmid, eigenaar van een bekende Duitse fabriek van lichtmetalen sportvelgen. Nadat het de Nederlandse coureur Jan Lammers eerder niet gelukt was om bevredigende resultaten met de ATS neer te zetten, mocht Slim Borgudd het proberen. Met weinig resultaat overigens: hij eindigde in Zandvoort buiten de punten op de 10e plaats. De Grote Prijs van Nederland 1981 werd uiteindelijk gewonnen door Alain Prost in zijn F1 Renault RE30.
Klik hier voor meer informatie over deze wedstrijd (Wikipedia).



[EN] Note: it gave a shock discovering that the negatives taken at this event (after years of keeping in a professional album) appeared to be detoriated. Despite this mishap it was decided to put the pictures online (restaurated as much as possible), because afterall they are unique.

In 1981 the Turbo engined Renault V6T was a factor to take into account. The French had to some extent mastered the turbo technique. The engine was one of the most powerful in Formula 1, but reliability was not on par with the conventional Ford Cosworth DFV engine which many other teams were using.

First of above pictures shows Didier pironi in his Ferrari. By the end of 1980 the Ferrari engineers realized that without changing to turbo power there would be no future in Formula 1. Besides that, the flat twelve engine granted no room underneath to fully shape a real 'wing-car'. Therefore Ferrari's engineers opted for a completely new design involving both the engine and the chassis, resulting in the Ferrari 126 CK. The car had a 6 cylinder turbo engine, while the car's bottom was shaped like an upside-down airial wing, allowing the much desired 'ground-effect'. Alas the 126 CK was plagued by many teething troubles, preventing it to play an important role in 1981. On top of this, during the Dutch GP both Ferrari drivers (Didier Pironi and Gilles Villeneuve) got involved in collisions, forcing them to retire. Next three pictures show Elio de Angelis in his black JPS Lotus 87. Eventually Elio passed the finish line in fifth position. Next picture reveals the head of the field during the first lap, Alan Jones threatening Alain Prost at the inside.

Next picture (at the right) shows Mario Andretti. That year he drove an Alfa Romeo. Early in the race he damaged the front wing (to be seen in the picture). After changing the wing he was too far behind to play a significant part. Topping this he crashed in the 62th lap, forcing retirement.
On the next two pictures Nelson Piquet can be seen in his Parmalat sponsored Brabham BT49C. After several efforts to clinch first place from Alain Prost (next picture shows him close behind) he suffered from bad tyres, still worsening in the closing laps, robbing him from second position by Nelson Piquet.

Last picture shows Slim Borgudd's yellow ATS HGS1. The Swede was a musician with racing aspirations. He played the drums on several songs by the popular Swedish ABBA group. They financed his 1981 season. The ATS team was run by Günter Schmid, who owned a wellknown German factory producing alloy wheels. After the Dutch driver Jan Lammers not being able to achieve satisfying results with the ATS, Slim was given a chance. Achieving poor results either; at Zandvoort ending outside the points in 10th position overall. The 1981 Dutch Grand Prix was eventually won by Alain Prost driving his F1 Renault RE30. Click here for more info about this event (Wikipedia).

Terug naar F1 menu / Back to F1 Menu