RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Grand Prix F1 Nederland 1980


circuit: Zandvoort, datum: 29 juli

track: Zandvoort, date: july29

(english text below)

[NL] De GP van Nederland was de elfde wedstrijd in het WK van 1980. Het Zandvoortse circuit was aangepast om te voldoen aan de veiligheidsnormen van de FIA. Zo was aan de achterzijde van het circuit de flauwe bocht, 'Hondenvlak', vervangen door een ruime chicane, die 'Marlborobocht' werd genoemd (naar de toenmalige sponsor van het circuit).
Na de start van de race nam de latere wereldkampioen Alan Jones (uit Australie) de leiding, maar moest die in de tweede ronde weer afstaan aan René Arnoux vanwege schade aan zijn Williams FW07B, veroorzaakt doordat hij te hard over de curbstones reed.
De eerste drie foto's tonen de Italiaan Bruno Giacomelli in de Alfa Romeo 179. Deze auto was in 1979 geïntroduceerd als opvolger van de Alfa 177.
De Alfa 179 had een V12 motor en was een 'wing-car', d.w.z. de auto had een onderzijde als een omgekeerde vliegtuigvleugel die ervoor zorgde dat de auto op hoge snelheid aan het wegdek werd gezogen (ground effect); met de 177 kon dat niet vanwege de platte 12 cylinder motor. De 179 leverde Alfa Romeo in 1980 echter niet veel succes op: slechts twee vijfde plaatsen (GP van Duitsland en GP van Argentinie).

Verder zijn er drie foto's te zien met de door Essex gesponsorde Lotus 81 (een verdere ontwikkeling van de Lotus 78, de briljante 'moeder' van alle 'ground effect' auto's). Team Lotus startte met drie wagens, bestuurd door Mario Andretti, Nigel Mansell en Elio de Angelis. Mario Andretti werd nog als achtste geklasseerd, hoewel hij twee ronden voor het einde wegens brandstofgebrek moest stoppen. Nigel Mansell en Elio de Angelis raakten allebei van de baan als gevolg van het raken van een tegenstander en moesten daardoor uitvallen. Het optreden van Lotus in de GP van Nederland was een duidelijk bewijs dat zij de aansluiting met de kopgroep hadden verloren.

De foto met de blauwe auto toont Jacques Lafitte in de Ligier JS11/15. Hij bezette de derde plaats in de eindrangschikking, nadat hij in een van de laatste ronden nog was gepasseerd door René Arnoux in de Turbo Renault V6T (laatste foto met gele auto).
De wereldkampioen van 1979, Jody Scheckter (zie foto met Ferrari no. 1), bracht het niet verder dan een negende plaats, terwijl John Watson (foto met de halve Marlboro McLaren M29C) in de 18e ronde met motorpech moest uitvallen.
De wedstrijd werd gewonnen door de Braziliaan Nelson Piquet in zijn door de Italiaanse kaasfabrikant Parmalat gesponsorde Brabham BT49 (helaas geen foto). Hij zou dat jaar tweede worden in het F1 Wereldkampioenschap.
Klik hier voor meer informatie over deze wedstrijd (Wikipedia).



[EN] The Dutch GP was the eleventh round in the 1980 WC. The Zandvoort circuit had been adapted to the FIA safety regulations. Reflecting this, at the back of the circuit the shallow bend called 'Hondenvlak' was replaced by a spacious set of right and left handers called 'Marlborobocht' (after the circuit sponsor at that time). At race start the later worldchampion Alan Jones (from Australia) took the lead, but in the second lap he had to hand it over to René Arnoux due to damage on his Williams FW07B, caused by rough riding on the curbstones.

First three of above pictures show Italian Bruno Giacomelli driving the Alfa Romeo 179. This car had been introduced in 1979as a successor of the Alfa 177. The Alfa 179 had a V12 engine, enabling it as a 'wing-car'. In effect the car's underside was shaped like an aircraft wing to provide a negative drag (ground effect); this was impossible with the 177, because of its flat 12 engine. Eventually the 179 brought little success to Alfa Romeo in 1980: two second places (German GP and Argentinian GP).

Next there are three pictures showing the Essex sponsored Lotus 81 (a further development of the Lotus 78, the brilliant 'mother of all ground-effect cars'). Team lotus deployed three cars in this race, piloted by Mario Andretti, Nigel Mansell en Elio de Angelis. Two laps before the end of the race Mario Andretti went out of fuel, just close enough to the pack to be classified 8th. Nigel Mansell and Elio de Angelis both had to retire due to accidents. The team Lotus appearance at the Dutch GP was clear evidence of losing grip with the front contenders.

The picture with the blue car on it shows Jacques Lafitte in the Ligier JS11/15. Hij occupied third place in the final results after being passed by René Arnoux (Turbo Renault V6T - last picture, showing yellow car) in one of the closing laps.
1979 World champion Jody Scheckter (see picture showing Ferrari no. 1) was not getting better than 9th place, while John Watson (pictured with half Marlboro McLaren M29C) had to retire with a blown-up engine. The race was won by Brazilian Nelson Piquet in his by Italian cheesemaker Parmalat sponsored Brabham BT49 (sorry, no picture). Nelson would become second in the 1980 F1 Worldchampionship. Click here for more info about this event (Wikipedia).


Volgende / Next - Grand Prix F1 Nederland 1981

Terug naar F1 menu / Back to F1 Menu