RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Grand Prix F1 Nederland 1976

circuit: Zandvoort, datum: 29 augustus
circuit: Zandvoort, date: august 29

(english text below)

[NL] Er waren drie belangrijke zaken beschikbaar tijdens het bezoek aan deze wedstrijd: een paddock pass en twee fototoestellen, één geladen met zwart-wit film en één met kleurendia film. Dankzij de paddockpass konden een aantal opnamen vanaf het dak van het pitsgebouw worden gemaakt. Dit stond garant voor een aantal bijzonder interessante opnamen.

[EN] Visiting this event there were three important items available: a paddock pass and two camera's, one loaded with black and white film and one with diapositive film (colorslides). Grace to the paddock pass some very interesting pictures could be acquired.


Deel 1 - zwart-wit foto's / Part 1 - black and white pictures

[NL] Onderstaande zwart-wit foto's tonen de activiteiten in de Zandvoortse paddock (rennerskwartier). Toen nog geen luxe garages en hospitalty units; er werd zoals altijd druk gesleuteld, soms met de rug op het asfalt. Er zijn drie foto's bij waarop het Braziliaanse Copersucar team te zien is. De Copersucar Formule 1 wagen was een ontwikkeling van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi en zijn broer Wilson.
In 1976 was het door een groot Braziliaans suiker en ethanol producerend bedrijf gesponsorde team aan zijn tweede seizoen bezig. Het Copersucar team heeft met vele ups en downs bestaan tot eind 1982. De beste resultaten behaalde men in 1978, toen Emerson een aantal goede klasseringen behaalde, met als beste een tweede plaats in de Braziliaanse GP.
Let ook op de Ligier Matra JS5 met V12 motor. Deze auto werd gereden door de Fransman Jacques Laffite, die in de race uitviel met een oliedruk probleem. Jammer, want van de V12 motoren had de Matra het mooiste (gillende) geluid.



[EN] Black and white pictures above show activity in the Zandvoort paddock. At that time ther were no luxury garages and hospitalty units; as ever busy tinkering was going on, mechanics sometimes lying on their back on the tarmac. Three of the pictures show the Brazilian Copersucar team. The Copersucar Formula 1 car was a development started by two times Worldchampion Emerson Fittipaldi and his brother Wilson.

In 1976 the team, sponsored by a major sugar and ethanol producing Brasilian company, was engaged in their second season. The Copersucar team while having many ups and downs, went on until 1982. Best season was 1978, when Emerson was enjoying some good results, becoming second in the Brazilian GP as major achievement.
Note also the Ligier Matra JS5 with V12 engine. This car was driven by Frenchman Jacques Laffite, who had to abandon the race with an oil pressure problem. Too bad, because of all V12 engines Matra had the most beautiful (screaming) sound.

(next english text)


Deel 2 - kleurenfoto's / Part 2 - color pictures

[NL] Amper drie weken voordat de Grote Prijs van Nederland werd verreden gebeurde het ernstige ongeluk van Ferrari coureur Niki Lauda, dat hem op de Nürburgring bijna het leven kostte (omgeven door vlammen kon hij ternauwernood gered worden door collega coureurs). Terwijl Niki nog in het ziekenhuis lag voor genezing, zond Enzo Ferrari Clay Regazzoni naar Zandvoort om de Ferrari 312T2 te besturen. Op een van de foto's hieronder ziet u hem met zijn rood-witte helm bij de auto met nummer 2 staan.

De foto waarop een monteur de afdekking van de motor omhoog houdt toont de Brabham BT45 van het door Bernie Ecclestone geleide Martini racing Team. 1976 was een van de minder goede jaren voor dit team; ze hadden de vertrouwde Ford Cosworth V8 motor ingeruild voor een V12 boxermotor van Alfa Romeo. Op papier was deze zeer krachtig, maar in de praktijk ging hij erg vaak stuk. Zo ook in Zandvoort, waar de beide Martini Racing coureurs uitvielen; de Braziliaan Carlos Pace door olielekkage en zijn Argentijnse teamgenoot Carlos Reutemann met een defecte koppeling. Interessant: Carlos Reutemann ging na zijn Formule 1 carrière de politiek in en bracht het in 1991 tot gouverneur van de Argentijnse provincie Santa Fe en vanaf 2003 werd hij zelfs lid van de Argentijnse senaat.

De foto van de startgrid toont Ronnie Peterson (March 761) en James Hunt (Mclaren M23) vooraan, terwijl het 3 minuten bord wordt getoond. De wedstrijd werd gewonnen door de Brit james Hunt na een grandioos duel met landgenoot John Watson, die later in de wedstrijd helaas uitviel met versnellingsbakproblemen. Ronnie Peterson moest in de 56e ronde stoppen vanwege te lage oliedruk. Klik hier voor meer informatie over deze wedstrijd (Wikipedia).



[EN] Hardly three weeks preceding the Dutch Grand Prix at the Nürburgring a life threatening accident had occurred to Ferrari driver Niki Lauda (engulfed in flames, he could hardly be saved by fellow drivers). While Niki was still curing in hospital, Enzo Ferrari directed Clay Regazzoni to Zandvoort piloting the Ferrari 312T2. One of pictures above shows him beside car no. 2, wearing his red-white colored helmet.

The picture showing a mechanic lifting up the motor hood reveals the Brabham BT45 entered by the Martini racing Team led by Bernie Ecclestone.
1976 was one of the less successful seasons of the team; they had switched from the trustworthy Ford Cosworth V8 engine to an Alfa Romeo flat twelve engine. On paper it was very powerful, but in action it proved very unreliable. This was also the case at Zandvoort, where both drivers retired; Brazilian Carlos Pace suffering an oil leakage, while his Argentinian teammate Carlos Reutemann had to stop because of a broken clutch.
Interesting knowledge: after his F1 carreer Carlos Reutemann went in politics, reaching Governor of the Argentinian province Santa Fe in 1991 and even becoming Senate member from 2003.

On the picture showing the startgrid (at the three minute sign) you may perceive Ronnie Peterson (March 761) and James Hunt (Mclaren M23) at the frontrow. The race was won by Briton James Hunt after a marvellous dogfight with fellow countryman John Watson. Sadly John had to retire with gearbox problems. Ronnie Peterson was suffering low oil pressure which forced him to put his March aside on the 56th lap. Click here for more info about this event (Wikipedia).


Volgende / Next - Grand Prix F1 Nederland 1980

Terug naar F1 menu / Back to F1 Menu