RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Formula 1 Grand Prix Deutschland 1971

circuit: Nürburgring, datum: 1 augustus
track: Nürburgring, date: august 1

(english text below)


[NL] De GP van Duitsland was in 1971 de 7e wedstrijd in het Wereldkampioenschap Formule 1.
De race werd verreden op het 22,8 Km lange circuit van de Nürburgring in het Eiffelgebergte (tegenwoordig noemt men dit baangedeelte de 'Nordschleife'). De oorspronkelijke 'Ring' werd in het midden van de twintiger jaren aangelegd in het kader van een werkgelegenheidsproject door (voornamelijk) werklozen.

De totaal af te leggen afstand bedroeg 274,020 Km, hetgeen betekende dat de toeschouwers de deelnemers slechts 12 keer voorbij zagen komen. Eigenlijk niet genoeg waar voor je geld! (de entreeprijzen waren echter lang niet zo hoog als tegenwoordig).
Gelukkig was het mooi weer, zowel tijdens de training (eerste 3 foto's) als tijdens de wedstrijd (laatste foto).
De laatste foto geeft een mooi beeld van het fantastische panorama dat de 'Nordschleife' oplevert. Dezelfde foto toont de jonge Franse coureur Henri Pescarolo (groene helm) in zijn March 711. De Formule 1 heeft Henri niet veel successen opgeleverd; in 1972 won hij echter samen met Graham Hill de 24 uurs race van Le Mans met een Matra prototype sportscar.
Verder heeft hij in de negentiger jaren acht keer deel genomen aan de Paris-Dakar rallye. In het eerste decennium van de 21e eeuw was Henri de 'Patron' van een eigen sportscar team: Pescarolo Sport. De beste resultaten waren twee tweede plaatsen (na Audi) in de 24 uurs race van Le Mans in 2005 en 2006.
1971 was het jaar van Jacky Stewart met zijn onverslaanbare Tyrell-Ford. Hij won de wedstrijd op de Nürburgring, gevolgd door zijn teamgenoot François Cevert. Klik hier voor meer informatie over deze wedstrijd (Wikipedia).



[EN] In 1971 the German GP was the 7th event in the Formula 1 Worldchampionship.
The race was held at the 22,8 Km long track of the Nürburgring situated in the Eiffel mountains (nowadays this stretch is called the 'Nordschleife'). The original 'Ring' was built in the mid-twenties as a labour project by (mainly)
unemployed men.

Total distance to be covered was 274.020 kilometres, which meant that the spectators just saw passing the competitors a mere 12 times. Truly not enough 'Bang for the Bucks'! (the entrance fees however were not as high as nowadays). Luckily the weather was dry and sunny, both during practise (first three of above pictures) and race (last picture).
This last picture is showing the fantastic panorama which the 'Nordschleife' delivers. Same picture shows Henri Pescarolo (green helmet) in his March 711. Formula 1 brought Henri no significant sucesses; however in 1972 with co-driver Graham Hill he won the Le Mans 24h race driving a Matra prototype sportscar.
In the nineties he competed eight times in the Paris-Dakar rallye. In the first decade of the 21st century Henri became 'Patron' of his own sportscar racing team: Pescarolo Sport. Best results were two second places (after Audi) at the Le Mans 24 hours races in 2005 and 2006.
1971 was Jacky Stewart's year, driving his unbeatable Tyrell-Ford. He won the race at the Nürburgring, followed by
teammate François Cevert. Klick here for more info about this event (Wikipedia).


Volgende / Next - Grand Prix F1 Nederland 1973

Terug naar F1 menu / Back to F1 Menu