RetroRace gebruikt geen tracing- en blijvende cookies

RetroRace doesn't deploy tracing and persistent cookies
retrorace_logo
Since 2009
Menu

Keyword Search



Kartracing in Noord Nederland in de 1970'er jaren - deel 2 van 3


Dit is het tweede artikel in een serie van 3 over Kartracing in Noord Nederland in de zeventiger jaren van de 20e eeuw.

Klik hier als u terug wilt gaan naar het eerste artikel.

Nadat Kartclub Noord Nederland in 1972 een vaste plaats in de Nederlandse kartwereld had verworven, werd in 1973 een druk programma met diverse open races en een race meetellend voor het Nederlands kampioenschap verreden. In het voorjaar van 1973 kreeg het bestuur van Kartclub Noord Nederland van de TT activiteitencommissie, die jaarlijks in Assen aan de vooravond van de TT-races diverse activiteiten organiseerde, een verzoek om eens te komen praten over de mogelijkheden van een stratenrace.

Een geslaagde poging om het TT-geweld in Assen te beteugelen

Nu was het zo dat in die jaren de nacht voor de motorwedstrijden (TT-nacht) geregeld uitliep op vechtpartijen en vernielingen. Door het organiseren van een kartrace in het centrum van Assen hoopte men dat in 1973 te voorkomen. Kartclub Noord Nederland had er wel oren naar; ondanks dat het organiseren van zo'n evenement veel energie en de inzet van vele vrijwilligers zou vergen, was het een prima gelegenheid om de kartsport verder te promoten. Bovendien zouden de TT-commissie en tal van ondernemingen de organisatie van een niet onaanzienlijke bijdrage in de kosten voorzien. Hierdoor konden fantastische prijzen, waaronder een geheel verzorgde reis naar Mallorca, aan de rijders in het vooruitzicht worden gesteld.

Het was dan ook geen wonder dat het aantal beschikbare startplaatsen in minder dan geen tijd gevuld was.
In de nacht van 22 op 23 juni 1973 gingen de races van start. De wedstrijden waren dermate spannend dat het publiek zich verdrong en menigeen op de tenen moest staan om een glimp van het gebeuren op te vangen.
Zoals vaak bij stratenraces het geval, was het lastig geweest om overal op het parcours voldoende ruimte te creëeren voor de doorgang van het startveld. Dat dit leidde tot een aantal ongevallen was helaas niet te voorkomen, maar zwaar gewonden waren er niet te betreuren. Gelukkig was het goed weer, zodat het allemaal niet nog erger werd. Ondanks dit minpuntje was het festijn bijzonder geslaagd, zozeer zelfs dat grootschalige onregelmatigheden zoals in voorgaande jaren uitbleven (op een enkele onbezonnen actie van een paar dronkaards na).
De TT-commissie was uitermate tevreden met dit resultaat en wilde meteen weer reserveren voor het volgende jaar, hetgeen het bestuur van KCNN natuurlijk graag toezegde.
Zie ook onderstaand verslag (verluchtigd met foto's) van dit unieke evenement.

               verslag kartrace tt-assen 1973 a

               verslag kartrace tt-assen 1973 b


Van de overige wedstrijden die in 1973 onder het banier van Kartclub Noord Nederland verreden werden is alleen onderstaand verslag uit de Winschoter Courant bewaard gebleven. het betreft de race om het Nederlands kampioenschap in de klassen Formule K125, Formule N, en de Formule IV. In de uitslag komt men namen van (later) bekende Nederlandse autosporters tegen, hetgeen duidelijk bewijst dat karting ook toen al een springplank naar de autosport was.

              nk kartrace drieborg 1973.


Na het succesvolle seizoen 1973 volgde een winter waarin KCNN flink aan de weg ging timmeren om na het succes in Assen nog meer organisatoren van festiviteiten te interesseren voor een kartrace als publiekstrekker. In het voorjaar van 1974 reageerde de Vereniging voor Volksvermaken in de stad Groningen (VVVG) met de wens om tijdens de festiviteiten in het kader van 'Gronings Ontzet' een kartrace te organiseren. Gronings Ontzet wordt ieder jaar gevierd op 28 augustus om het einde (in 1672) van het beleg van de stad Groningen door de bisschop van Münster (alias 'Bommen Berend') te herdenken. Iedereen in de stad Groningen heeft op die dag vrijaf, dus van een groot aantal toeschouwers zou men in ieder geval vezekerd zijn.

De Vereniging voor Volksvermaken had van de races in Assen gehoord, maar had eigenlijk nog geen idee wat kartracing nu eigenlijk inhield en wat het organiseren van een kartrace op een stratencircuit allemaal met zich mee zou brengen. Om enigszins een idee te geven heeft het bestuur van KCNN de VVVG een zelfgemaakte film van races op het circuit van Drieborg voorgeschoteld. Men werd onmiddelijk enthousiast en vervolgens werd besloten het evenement op poten te zetten.
Dit betekende een heleboel werk voor beide verenigingen: er moest van alles geregeld worden, van de beveiliging van het circuit, tot en met de goedkeuring door de NKSR, het regelen van de verzekering en het selecteren van de rijders.
Onderstaand een kopie van het rijderscontract dat gezonden werd aan de uitgelote deelnemers.

              rijderscontract kartrace groningen 1974


Op 28 augustus 1974 was het zover: gelukkig was het mooi weer en nadat 's ochtends op de Grote Markt een aantal andere festiviteiten was afgewerkt, kon 's middags het startsein worden gegeven voor de kartraces. Net als in Assen stond het rijen dik van de toeschouwers die genoten van de spannende en spectaculaire wedstrijden. Van het festijn is nog een fragment op super 8 film bewaard gebleven. Deze is gedigitaliseerd en door op het driehoekje in onderstaande afbeelding te klikken kunt u zien hoe de karts rond de Grote Markt scheurden.



Racen rond de Grote Markt in Groningen


Onderstaand het verslag van de race in het Nieuwsblad van het Noorden:
Noot van auteur: laat u niet bij de neus nemen door de tendentieuze kop; er vielen inderdaad een paar gewonden, maar het was niet bijzonder ernstig en het bestuur van KCNN heeft de twee betrokkenen bezocht en hen een bloemstuk aangeboden. Eén van hen was zelfs nog enthousiast en zei dat hij weer ging kijken, mocht het evenement nog eens worden georganiseerd.

                verslag kartrace groningen 1974


Al met al was ook dit een geslaagd evenement, dat nog een aantal jaren werd herhaald, echter niet meer op de Grote Markt. Vanwege de uitvoering van het (toen veel bekritiseerde) verkeers circulatie plan werd m.u.v. het openbaar vervoer alle verkeer van de Grote Markt verbannen en was rondrijden niet meer mogelijk, met name vanwege de nieuw aangelegde voetgangers passages.
Hierdoor kan de wedstrijd van 1974 als een uniek onderdeel van de 'Roaring Seventies' worden beschouwd.

Vervolg: zie deel 3